ponedjeljak, 28. ožujka 2011.

Hodamo po jajima

ili
'Ko je jamijo, jamijo je!


„Napredak je nezaustavljiv“ rekao bi Konfucije*. Zaista, prirodno je mijenjati se. Naravno, mijenjati se na bolje. Čak smo izmislili i naziv za tako što – evolucija. No zašto se čovjek onda toliko opire nečemu tako prirodnome poput evolucije. Ne govorim, naravno, o evoluciji čovjeka, nego općenito o evoluciji svega što nas okružuje. Otpor prema promjeni karakteristika je većine ljudi. Pa i ja, dok pišem ovaj tekst, imam podijeljene osjećaje o mijeni. Preciznije, imam podijeljene osjećaje o mijeni koja će se uskoro dogoditi u auto industriji.

Porsche je čaroban. Obožavam izgovarati to ime. Obožavam gledati slike Porscheovih automobila. Obožavam slušati zvukove Porscheovih motora, obožavam dodirivati lim Porscheovih automobila, obožavam posjedovati porschea. Nije mi, pri tome, važno je li koji model hlađen tekućinom ili zrakom, je li motor naprijed ili nazad, je li motor bokser ili redni. Svi su porschei stvoreni jednaki, kako bi to rekao Thomas Jefferson**. Čini mi se, zbog toga, da smo Thomas Jefferson i ja u manjini kad su u pitanju ljubitelji porschea.

Porsche je vjerojatno proizvođač automobila s najpodjeljenijim obožavateljima ikada. Jedna skupina obožavatelja pravim porscheima smatra samo rane inačice Porschea 911. Drugi opet pravim porscheima smatraju samo modele 911. Treći opet pravim porscheima smatraju samo zrakom hlađene modele. Četvrti, opet, misle da je pravi porsche samo onaj s motorom smještenim u zadnjem dijelu automobila, i tako u nedogled. Upravo zbog toga, neki Porscheovi modeli imaju nerealno visoke cijene kao rabljeni automobili. Nerealno, gledajući razumom.

Kroz svoju povijest, Porsche je imao nekoliko trenutaka kad je jako zajebao stvar. Nikad to nije bila proizvodnja automobila koji nije bio dobar, nego je uvijek u pitanju bilo oglašavanje, to jest – promidžba. Jedna od većih gluposti koje su napravili je da su, kako bi povećali prodaju modela 911, sredinom osamdesetih godina dvadesetog stoljeća odlučili osnovnom modelu tadašnje 911 serije dodati naziv Carrera. Riječ carrera dolazi iz španjolskog jezika i znači utrka, a Porsche ju je do tada koristio samo na cestovnim automobilima koji su bili osnova za trkaće modele ili su bili trkaći modeli prilagođeni cestovnoj upotrebi. Rezultat je tog poteza možda bila povećana prodaja, ali je ujedno i istopila značenje tog naziva na ostalim automobilima. Također, mnogi su ljudi, neupućeni u automobilski svijet, sve modele Porschea 911 zapamtili kao – Carrera. Iako se ne smatram automobilskim čistuncem, ovakvo prostituiranje imena nije mi drago.

U današnjem je svijetu potrebno biti oprezan. Porsche je toga, izgleda, napokon postao svjestan. Nakon nekoliko šetnji po rubovima ponora propasti, igranja šaha sa Smrću, propalih pokušaja kupnje drugih proizvođača, Porsche je postao – dosadan. Ne žele više raditi stvari na svoj, porscheovski način. Izgleda da su se smekšali, otupjeli. Kako se to može zaključiti?

Devetstojedanaestica gubi korak s konkurencijom. Razvojem Porschea 911, koncept sportskog automobila s motorom u stražnjem dijelu doveden je do vrhunca mogućeg razvoja i dolazi vrijeme za novi koncept. Nije to nikakva novina. No, Porsche je tu javnu tajnu ipak odlučio predstaviti potiho, privikavajući narod postupno na ubijanje modela po kojem ga svi prepoznaju. Nema više iznenadnog predstavljanja automobila s motorom naprijed, automobila hlađenih tekućinom ili nečeg trećeg. Ubijanje Elfera krenulo je hvalom koncepta središnje postavljenog motora, objašnjavanjem prednosti takvog koncepta kod sportskih i trkaćih automobila i „priznanjem“ o količini ugode koju ima čini stvaranje automobila sa središnje smještenim motorom.

'Ko je jamijo, jamijo je? Nakon umorstva Devetstojedanaestice, cijene će rabljenih primjeraka vjerojatno skočiti u nebesa.

* Lažem, kao i obično kad citiram Konfucija.

** Ne, nema nikakve veze s bendom Jefferson Airplane. Ovdje se misli na Thomasa Jeffersona, prvog predsjednika SAD-a.

ponedjeljak, 7. ožujka 2011.

Pagani Huayra

Detalji, detaljčići II

Pagani Huayra ima društvo. Izgleda da su i u Koenigseggu skužili stvar, pa tako Koenigsegg Agera također ima naplatke za lijevu i desnu stranu:

Slike sam maznuo s autoblog.com

Desna strana:


Lijeva strana:


Pagani Huayra
Desna strana:


Lijeva strana:


S druge strane, tu je Ferrari FF na kojem su ugrađeni jednaki naplatci na obje strane. Rezultat je da s desne strane izgleda ovako:


a s lijeve ovako:


Jednako kao i "obični" volvo