SS? SS! Zanimljiv spoj dva obična slova, zar ne? Tako blijedo zvuče kad su sami, a tako moćno kad se upare, kad su u tandemu.
Što li je prva stvar na koju pomislite kad začujete ta dva glasa? Pomislite li na Mister Noa i njegovog kompanjona Krugera zvanog Eses? Pomislite li, možda, na plavokose, uredne mladiće, visoke najmanje 178 centimetara, s malenim, metalnim Jolly Rogerom na kapama?
Prije nego me prijavite policiji zbog širenja nacističke propagande, zastanite na trenutak i razmislite gdje ste još čuli za SS, osim u zastrašujućim pričama iz Drugog svjetskog rata. Konfucije bi rekao – Ne znam! Prestani kenjat i počni pisat o autima i motorima već jednom!
Pa dobro, dosta lekcije iz povijesti. Ono što me stvarno nagnalo na trošenje papira (Tekstove pišem drvenom olovkom u bilježnicu od žućkastog papira.) ta je magična kombinacija vijugavih slova u auto i moto svijetu.
Davati nazive automobilima i motociklima oduvijek je bio krvav posao. Nazvati svoj automobil maštovitim imenom bilo je teško jer, naravno, vlasnici su tadašnjih radionica ujedno bili i inženjeri i marketinški stručnjaci i dizajneri, a vjerojatno i sve ostalo nakon što bi ih žena napustila jer nisu izlazili iz radionice. Zbog takve situacije danas imamo automobile nazvane jezičnim draguljima poput T, A, B, C, F, K, N, R ili 2,3,4,5. Također je tijekom tog paleozoika automobilske industrije bilo uobičajeno imenovati svoje automobile ili motocikle i brojem konjskih snaga koje je vozilo imalo. Srećom, zahvaljujući ljudima poput Emila Jellineka, automobili su počeli dobivati ljudska, većinom ženska imena. U slučaju Emila Jellineka, automobil je dobio ime Mercedes.
Lijepa ženska imena pristaju pristaju lijepim ženskim automobilima i lijepim ženskim motociklima. Kako onda nazvati neko vozilo koje nema namjeru biti obično, lijepo, ili što već, nego je zamišljeno da bude posebno, brzo i opasno? Jednostavno, trebamo ga nazvati onako kako je vozilo i zamišljeno: posebno, brzo i opasno. Trebamo ga nazvati – SS.
Prolistate li na trenutak svoju auto moto enciklopediju koju tako vrijedno gradite u prostoru između tjemena, vrata i lijevog i desnog uha, shvatit ćete da su nazivom SS zvani samo najbolji od najboljih, samo creme de la menthe* svijeta na kotačima. Osim u slučaju Swallow Sidecar Companyja iz Coventryja, SS obično iza sebe krije riječi Super Sport. Ducati SS, Mercedes SS, Chevrolet Camaro, Chevelle, El Camino, Monte Carlo, Nova i Impala SS nose Super Sport naziv. Ford svoje najbolje modele često označava imenima povezanima sa zmijama pa tako novi Mustang Shelby GT500 krasi dodatak Super Snake, a Ferrari je na svoj 348 1992. godine nalijepio naziv Serie Speciale i tako označenog proizveo u 100 primjeraka. Jedino je onaj nesretni Swallow Sidecar Company, kasnije SS Cars, još kasnije Jaguar Cars, bio primoran odustati od svojeg imena jer je odjednom izgubilo svoje kul. Naime, bilo je nezgodno prodavati aute imena SS u Velikoj Britaniji. Pogotovo ako je vrijeme u pitanju bilo početak Drugog svjetskog rata. Zapravo, ne znam bi ste li mogli prodati i dimljenu kobasicu u Velikoj Britaniji u to vrijeme kad bi ste joj skratili naziv.
Što god značila, SS oznaka uspjela je sačuvati svoju nedodirljivost na tronu automobilskih oznaka. Čini se da je svaka GTI, GTS, RS, TT ili koja druga, nekada posebna, a danas obična sportska oznaka bila zloupotrebljena na neki način zbog zarade gramzivih proizvođača. Možda tu nedodirljivost SS oznake možemo zahvaliti upravo Schutzstaffelu Adolfa Hitlera koji je svojim SS znakom utjerao strah od slabe prodaje proizvođačima velikoserijskih vozila. Zaista, mislim da bi se Mazda 3 SS teško dokopala vodećeg mjesta na prodajnoj ljestvici u Izraelu, kao što je to napravio model bez Super Sport pridjeva.
* creme de la menthe – potražite „Del's Lingo“ na Googleu
četvrtak, 2. prosinca 2010.
Pretplati se na:
Objavi komentare (Atom)
Nema komentara:
Objavi komentar