Borna Držislav Horvat nedavno je umro. Nije se držao one
stare narodne izreke koja kaže da će onaj tko sto godina jede juhu dugo živjeti
– zato je i umro u šezdeset šestoj godini. Od sramote nije mogao otići na
hitnu, nakon prekomjerne doze Viagre. No, unatoč svojim lošim gurmanskim
sposobnostima, Borna Držislav imao je jednu sposobnost kojom se isticao među
ostalima, kojom je bio toliko bolji od ostalih, da je bio potpuno neprimjetan.
Josip
Neobazrijević nedavno je umro. Iako se držao one stare narodne izreke koja kaže
da će onaj tko sto godina jede juhu dugo živjeti, umro je u šezdeset šestoj
godini. Jeo je juhu svaki dan. Prije svake porcije janjetine koju je imao za
ručak, Josip je, disciplinom njemačkog vojnika, jeo vrhom pun tanjur juhe. Ipak,
dugačka drvena greda koja je stršala s traktorske prikolice, u gustom
slavonskom mraku otkinula mu je glavu, nakon što se velikom brzinom svojim
Audijem A8 zabio u traktor i prikolicu i gredu i malenog hrvatskog ovčara što
je trčkarao uz traktor. Josip je imao jednu manu kojom se isticao među
ostalima, kojom je bio toliko lošiji od ostalih, i zbog nje je postao lokalna
zvijezda.
Ponašate
li se poput Borne Držislava ili Josipa potpuno je svejedno, jer jednako ćete
završiti – mrtvi. Jednom kad prijeđete u stanje mrtvoće, malo vam toga iz
svijeta živih može priskrbiti zadovoljstvo ili muku. Novac, bio vaš životni
budžet u suficitu ili deficitu, odjednom više nije problem niti rješenje
problema. To je vrlo nezgodno kod smrti. Nekim se ljudima, naime, zna dogoditi
da prije smrti nepažnjom ostave nešto novca nepotrošenim. Iako je u Hrvatskoj
to rijedak slučaj, ipak se događa. Bilo bi lijepo kad bi se to događalo puno
češće. Ne mislim na smrt, naravno, nego na višak love.
Vozite
li automobil, motocikl ili bilo što drugo što zahtijeva registraciju, tehnički
pregled i osiguranje, dat ćete jako puno novca državnom proračunu,
osiguravajućim tvrtkama, stanicama za tehnički pregled i tko zna kome još.
Najveći dio tog novca ipak ide osiguravajućim tvrtkama.
Posao
je osiguravajuće tvrtke nadoknaditi štetu prouzročenu prometnom nesrećom.
Dogodi li se nekom vozaču nesreća u prometu ili negdje drugdje, osiguravajuća
će mu tvrtka isplatiti onoliko novca koliko je tom unesrećenom vozaču potrebno
kako bi popravio štetu. Nekad će čak i isplatiti novac za tjelesne ozljede ili
slične štete nastale kao posljedica prometne nesreće. Ideja je ta odlična, jer
se na taj način vozači ne moraju brinuti o prikupljanju ogromnih količina novca
koje su ponekad potrebne za namirivanje raznih prometnih šteta. No, ta ideja
ima i jedan problem – neostvariva je.
Osiguravajuće
tvrtke osnovane su s istim razlogom kao i sve ostale tvrtke na ovom svijetu.
Razlog je, naravno, zarada. Jednom kad im predate svoj novac kako bi vas one
čuvale u slučaju nezgode, prepušteni ste na milost i nemilost njihovim procjeniteljima.
Zapravo, vrlo se često događa da procjenitelji oštećenom vozaču predlažu iznos
puno manji od potrebnog. Često se događa da vozači pokušavaju prevariti
osiguravajuću tvrtku prijavom nepostojeće štete. Često se događa, ironično, da
vozač sam nadoknađuje svoju štetu, unatoč uplaćenom osiguranju, jer mu je tako
jeftinije. Osim toga, uplaćeno osiguranje neće isto koštati u Zagrebu i u nekom
selu iz Požeško-slavonske županije. Obojica su, Borna Držislav i Josip s
početka priče, živjela u istom gradu. Nije bilo važno je li vozač nepažljiv i
opasan poput Josipa u svojem direktorskom Audiju A8, ili poput Borne Držislava
koji je bio toliko pažljiv, da za njega nitko nikada u odjelima za prijavu
šteta osiguravajućih tvrtki nije čuo, svejedno su plaćali jednaku cijenu
osiguranja. To je nepravedno.
Odlučite li se u život vozača
zagaziti na način na koji je to učinio Borna Držislav, svake ćete godine
plaćati osiguranje od automobilske odgovornosti i zatim se voziti u svojem
automobilu trudeći se ne napraviti nešto krivo. Budete li imali sreće, uspjet
ćete svoj vozački život odraditi bez nesreća i spokojno na kraju umiroviti
svoju vozačku dozvolu. U pedesetak godina, koliko ste uplaćivali godišnju premiju
osiguranja, poklonit ćete osiguravajućim tvrtkama stotinjak tisuća kuna. Na
kraju prethodne rečenice možda bi trebao stajati uskličnik.
Jedini razlog zašto je osiguranje
od automobilske odgovornosti obavezno, jest zbog zarade osiguravajućih tvrtki.
Izgovor o pokrivanjima štete potpuno je besmislen, jer iznos kojeg predamo
osiguranju, puno je veći od šteta koje smo za svojeg vozačkog života počinili. Ovo
što slijedi moglo bi biti rješenje:
Osnovati Sindikat istinskih
ljubitelja četverokotačnih i dvokotačnih vozila kojima je dosta plaćanja skupog
obaveznog osiguranja, ili skraćeno – SILJČIDVKJDPSOO. Jednom kad se
SILJČIDVKJDPSOO osnuje, svaki vozač koji želi postati članom morao bi uplatiti
određenu količinu novca, otprilike kao jednu godišnju premiju osiguranja i – to
je to. Novac skupljen u sindikatu na taj način omogućio bi pokrivanje nastalih
šteta, a krvci za štetu novac bi sami nadoknadili. Čini se glupo? Ne, upravo
suprotno. Vrlo je nevjerojatno da će svi članovi sindikata počiniti štete u
prometu u isto vrijeme. Zbog toga je isto tako vrlo nevjerojatno da će Sindikat
odjednom doći na prosjački štap i nemati novca za isplatu onih šteta koje su
ipak nastale. Pošto bi vozači Sindikatu sami vraćali novac kojeg je Sindikat
morao isplatiti kako bi pokrio njihovu štetu, vozači bi bili oprezniji i
trudili se ne počiniti bilo kakav, i najmanji nestašluk. Time bi se ujedno
izbjegla i diskriminacija vozača zbog njihovog mjesta stanovanja, njihovog
zanimanja, starosti i tko zna čega još. Onaj tko počini štetu, nadoknadit će je
kroz uplaćivanje godišnjih rata. Onaj tko ne počini štetu, ne bi imao što ni za
uplatiti. Bez diskriminacije, svi bi bili jednaki pred Sindikatom i svi bi
nosili jednaku odgovornost. Sindikat bi zapravo bio jedna vrsta štednje za
svoje članove. Onaj tko je uplatio svoj novac za sudjelovanje u Sindikatu,
jednom kad odluči da je dosta i svoje vozačke rukavice poželi ostaviti u
ormaru, odmah pokraj pakiranja Viagr… pokraj pakiranja mentol bombona, sav bi uplaćeni
novac dobio natrag, naravno, ako ga nije potrošio na pokrivanje šteta. Hmmm,
sto tisuća kuna pred kraj života? Ja bih kupio zubnu protezu sa zlatnim zubima.
Nema komentara:
Objavi komentar